تبلیغات
سیستان بصیرت - فرق جوهری است بین ارث مادّی و ارث معنوی

سیستان بصیرت

بزرگ مردتاریخ

جستجو
پیوند ها
لوگو دوستان

 پایگاه مقاومت بسیج نصر
جعبه حدیث



حضرت آیت الله جوادی آملی در مراسم عمامه گذاری روز عید مبعث بیان فرمودند:
فرق جوهری است بین ارث مادّی و ارث معنوی؛ ارث مال به مرگ مورّث است، ارث علم به مرگ وارث است
همزمان با سالروز مبعث پیامبر رحمت حضرت محمد مصطفی (ص) مراسم عمامه گذاری جمعی از طلاب جوان توسط  حضرت آیت الله جوادی آملی و در محل نمازخانه بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء برگزار گردید..


ادامه دارد...
در این مراسم حضرت آیت الله جوادی آملی در بیاناتی فرمودند:
مستحضرید كه هر انسانی علاقه‌مند است كه باقی باشد و از زوال و فنا و نابودی می‌ترسد این امری است همگانی اگر چیزی همگانی بود و اختصاصی به یك ملّت و یك نژاد نداشت معلوم می‌شود از درون برمی‌خیزد نه از تلقینات و تعلیمات نژادی و قومی هر انسانی تشنه می‌شود این معلوم می‌شود از راه تلقین نیست بلكه خواسته درونی است همه ما علاقه‌مندیم كه از بین نرویم منتها این بقا دو گونه است هیچ كسی از بین نمی‌رود منتها برخی در راحت‌ هستند برخی در نقمت و عذاب, آنها كه چیزی تهیه نكردند خسارت می‌بینند عمر را دادند و چیزی تهیه نكردند آنها هم بعد الموت باقی هستند لكن در حسرت و نگرانی, آ‌نها كه چیزی تهیه كردند باقی هستند اما در نعمت و رفاه, این مطلب اول.
حضرت استاد در ادامه فرمودند: مطلب دوم آن است كه رفاه و آسایش دو قسم است یك وقت انسان یك خانه خوبی دارد فرش خوبی دارد وسیله خوبی دارد این رفاه بیرونی است یك وقت در درون خود آرامشی احساس می‌كند این یك نشاط و رفاه درونی است افرادی كه توانستند در درون خود گوهری بپرورانند اینها گذشته از آن نشاط و رفاه بیرونی در درون خود آسایشی دارند. بخش پایانی سورهٴ مباركهٴ واقعه این است كه كسانی كه جزء مقرّبان هستند ﴿فَرَوْحٌ وَرَیْحَانٌ وَجَنَّتُ نَعِیمٍ﴾[1] آنهایی كه به این معارف اهل بیت كمتر آشنا هستند خیال می‌كنند اینجا حرفی, كلمه‌ای در تقدیر است می‌گویند: ﴿فَرَوْحٌ وَرَیْحَانٌ وَجَنَّتُ نَعِیمٍ﴾ یعنی «له روحٌ و له ریحانٌ و له جنّت نعیم» اما آنها كه با روایات اهل بیت(علیهم السلام) مأنوس هستند می‌دانند كه انسان دو نشاط دارد یك نشاط و رفاه بیرونی كه وسایل مناسبی است یك نشاط و رفاه درونی كه آن آرامش است كه می‌گویند ﴿أَلاَ بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ﴾[2] این طمأنینهٴ دل, روح و ریحانی است در درون انسان, دیگر نیازی به در تقدیر گرفتن چیزی نیست واقعاً مردان الهی خود روح و ریحان هستند و خود بهشت هستند البته برای آنها ﴿جَنَّاتٌ تَجْرِی مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ﴾[3] ولی گذشته از آن جنّت حسّی و ظاهری, جنّتی در درونشان هست. منشأ حفظ ظاهر سورهٴ مباركهٴ واقعه همان بیان نورانی وجود مبارك پیغمبر یعنی مبعوثِ در این مبعث است(علیه و علی أهل بیته آلاف التحیّة و الثناء) كه فرمود: «أنا مدینة الحكمة و هی الجنّة و أنت یا علیّ بابها»[4] من شهر حكمتم خود حكمت, بهشت است و ای علی تو درِ این بهشتی حكمت هم به اصطلاح قرآن كریم غیر از حكمت رایج حوزوی است فقه هم حكمت است اخلاق هم حكمت است موعظه هم حكمت است احكام و اعتقادات توحیدی هم حكمت است فرمود: «أنا مدینة الحكمة و هی الجنّة و أنت یا علیّ بابها» امیرمؤمنان(سلام الله علیه) همان طوری كه درِ مدینةالعلم است درِ مدینةالحكمة است و حكمت, بهشت است اگر ذات اقدس الهی فرمود: ﴿یُؤْتِی الْحِكْمَةَ مَن یَشَاءُ وَمَن یُؤْتَ الْحِكْمَةَ فَقَدْ أُوتِیَ خَیْراً كَثِیراً﴾[5] این خیر كثیر همان است كه از آن به كوثر یاد می‌شود و قرآن كریم هرگز از تكاثر به خیر كثیر یاد نكرده است تكاثر را مذمّت كرده ﴿أَلْهَاكُمُ التَّكَاثُرُ﴾[6] این كوثر است كه خیر كثیر است و اگر وجود مبارك زهرا(سلام الله علیها) یكی از مصادیقش است برای اینكه خیر كثیر را به همراه دارد اگر حكمت را قرآن كریم خیر كثیر می‌داند یعنی كوثر است ﴿یُؤْتِی الْحِكْمَةَ مَن یَشَاءُ وَمَن یُؤْتَ الْحِكْمَةَ فَقَدْ أُوتِیَ خَیْراً كَثِیراً﴾.
حضرت آیت الله جوادی آملی اذعان داشتند: آن است كه ذات اقدس الهی به رسول گرامی(علیه و علی آله آلاف التحیّة و الثناء) فرمود: ﴿إِنَّا أَعْطَیْنَاكَ الْكَوْثَرَ﴾[7] فرمود ما به شما یعنی به شخص شما كوثر دادیم بعد هم حضرت فرمود علما ورثه انبیا هستند وارثان انبیا از انبیا كوثر را ارث می‌برند و حكمت, كوثری است كه میراث پیامبر است و علمای دین وارثان كوثر هستند و خیر كثیر را به ارث می‌برند و این عزیزان ـ ان‌شاءالله ـ ثبت‌نام كردند كه میراث پیامبر باشند. مستحضرید اگر كسی خواست علم‌الدراسه فرا بگیرد در امتحانات شركت می‌كند امتحانی شفاهاً می‌دهد امتحانی كتباً این در علم‌الدراسه موفق می‌شود ولی اگر خواست در علم‌الدراسه موفق بشود كه «إنّ العلماء ورثة الأنبیاء»[8] این باید امتحان بدهد امتحانِ علم‌الوراثه بالموت است چون مستحضرید ارث بدون مرگ حاصل نمی‌شود اگر مرگی رخ ندهد ارثی در كار نیست منتها در ارث مادّی اگر كسی خواست مالی را از پدر ارث ببرد آن مورّث باید بمیرد تا مال مورّث به وارث برسد ولی در ارث معنوی تا وارث نمیرد چیزی از مورّث به او نمی‌رسد یك فرق جوهری است بین ارث مادّی و ارث معنوی, ارث مال به مرگ مورّث است ارث علم به مرگ وارث است این در روایت شریفه آمده است كه «موتوا قبل أن تموتوا»[9] قبل از اینكه به مرگ طبیعی بمیرید به مرگ ارادی بمیرید خب اگر كسی مسلّط شد بر وهم و خیال در بخش اندیشه و مسلّط شد بر شهوت و غضب در بخش انگیزه این می‌شود زنده, اگر با چنین موتی بمیرد می‌شود وارث وقتی عالمان دین وارث پیامبری هستند كه مبعوث در این روز است كه با مرگ ارادی بمیرند بنابراین در ارث معنوی, مرگ وارث شرط است در ارث مادّی مرگ مورّث شرط است و این كار اوایل ممكن است مقداری دشوار باشد بعد انسان احساس راحتی می‌كند به حال دیگران نگران است كه اینها سرگرم چه چیزی هستند چرا وقت تلف می‌كنند چرا بر سر چیزی كه باید بگذارند و با حسرت بروند نزاع می‌كنند چرا برای چیزی كه مال آنها نیست و اینها انباردار دیگران هستند تلاش می‌كنند چرا آنچه برای خود آنهاست و فراوان هم در عالم هست را جمع نمی‌كنند. بنابراین مبعث برای آن است كه انسان را هم برانگیخته كند و قیامت هم كه روز بعث است برای اینكه انسان قیام می‌كند نه تنها از خاك قیام می‌كند اصلاً روزی است كه انسان برمی‌خیزد از هر خواب از هر جهل علمی و جهالت عملی برمی‌خیزد و وجود مبارك پیغمبر(صلّی الله علیه و آله و سلّم) كه مبعوث شد برای آن است كه ما را اگر ـ معاذ الله ـ مُرده‌ایم زنده كند و اگر زنده و بیماریم درمانمان كند و اگر خوابیم بیدارمان كند
ایشان با اشاره به کلام حضرت علی(ع) تصریح فرمودند: در بیانات نورانی حضرت امیر در نهج‌البلاغه هست كه «مَا أَنَّسَكَ بِهَلَكَةِ نَفْسِكَ»[10] چرا این قدر در نابودی خودت تلاش و كوشش می‌كنی؟! خب هیچ كس كه نابود نمی‌شود اما یك عدّه اصلاً مطرح نیستند و این بیان نورانی امیرمؤمنان(سلام الله علیه) كه فرمود: «العلماُء باقون ما بَقِیَ الدّهر»[11] سرّش آن است كه اینها ارثی از وجود مبارك پیغمبر(صلّی الله علیه و آله و سلّم) برده‌اند كه آن ارث باعث حیات آنهاست این «العلماءُ» كه جمع محلاّ به الف و لام است خیلی‌ها را شامل می‌شود «العلماءُ باقون ما بَقِیَ الدّهر» امیدواریم كه همه حوزویان و دانشگاهیان, برادران و خواهران و شما عزیزان بالأخص این عزیزانی كه امروز به لباس پرافتخار روحانیّت نائل شدند مصداق روشن و كاملی برای بیان نورانی امیرمؤمنان(سلام الله علیه) باشند و سهم كاملی از ارث معنوی از وجود مبارك مبعوث در این مبعث ببرند تا به معارف الهی آشنا بشوند (اولاً) باور كنند (ثانیاً) عمل كنند (ثالثاً) از بنان و بیان اینها این آثار به جامعه منتقل بشود (رابعاً) و بیداری امّت اسلامی خاورمیانه را شكوفاتر كنند (خامساً). امیدواریم خدای سبحان این ادعیه را در حقّ همه مستجاب بكند!
 
[1] . سورهٴ واقعه, آیهٴ 89.
[2] . سورهٴ رعد, آیهٴ 28.
[3] . سورهٴ آل‌عمران, آیهٴ 15.
[4] . الامالی (شیخ صدوق), ص388.
[5] . سورهٴ بقره, آیهٴ 269.
[6] . سورهٴ تكاثر, آیهٴ 1.
[7] . سورهٴ كوثر, آیهٴ 1.
[8] . الكافی, ج1, ص32 و 34.
[9] . بحارالأنوار, ج69, ص59; تفسیر المحیط الأعظم و البحر الخضم, ج1, ص59.
[10] . نهج‌البلاغه, خطبه 223.
[11] . نهج‌البلاغه, حكمت 147


منبع:پایگاه اطلاع رسانی اسراء

نوشته شده در سه شنبه 30 خرداد 1391 توسط
مقام معظم رهبری

نویسندگان
ابر برجسب ها
آمار سایت
Blog Skin